4e week - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu 4e week - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

4e week

Door: Anniek Schlette

Blijf op de hoogte en volg Anniek

29 September 2014 | Spanje, Salamanca

Hola familia y amigos,

Zie hier mijn eerst woordjes Spaans op dit blog. Mag ook wel, want ik ben vandaag gestart in A2!! En ja dat betekent dat ik geslaagd ben voor mijn A1 examen :D Afgelopen donderdag en vrijdag had ik dat examen. Eigenlijk vond ik het best lastig.. In ieder geval grammatica en schrijven waren lastig. Luisteren en lezen waren makkelijk. Voor luisteren deden we een audiofragment dat we al in een les hadden gedaan en zelfs de vragen waren vrijwel hetzelfde, dat viel dus gelukkig erg mee. Lezen was ook goed te doen. Vrijwel alle antwoorden kon je letterlijk uit de tekst halen, maarja dat hoort ook bij A1. Grammatica was vooral erg veel 16 opgaves in totaal. Dat varieerde van ‘ik heb geen idee wat ik hier moet doen’ naar ‘is dit serieus de vraag?’. Daar maakte ik me dus achteraf een beetje zorgen over, want op een gegeven moment krijg je gewoon erg hoofdpijn van al die opgaven. Uiteindelijk bleek ik 91/100 te hebben gescoord XD dus dat viel weer erg mee. Wat waarschijnlijk wel meehielp, was dat ze erg soepel rekenden. Spelfouten werden bijvoorbeeld alleen verbeterd. Je kreeg er dan gewoon punten voor.

Bij schrijven moesten we eerst een verhaal over Salamanca schrijven aan een vriend die hier wilde komen studeren. Je moest daarbij ingaan op het weer en klimaat, de stad, jouw school en vrienden, wat je zoal deed en wat jij het leukste vond aan de stad. Was wel te doen, als je maar simpel blijft denken. Heb ontdekt dat dat een beetje de sleutel is, omdat je gewoon nog geen ingewikkelde zinsstructuur kunt gebruiken. Dus hoe simpeler je jouw zinnen houdt. Hoe beter je uit jouw woorden komt. Voor de andere opdracht moest je een verhaal schrijven over jouw eigen stad. Beetje hetzelfde principe dus, alleen iets korter. Spreken had ik de volgende ochtend. Eerst moesten we met een dobbelsteen gooien voor de volgorde. De lerares vroeg om iets te vertellen over jouw stad of land en tussendoor vroeg zij dan door over dingen die jij vertelde. Bij mij vroeg ze o.a. naar Koningsdag en Sinterklaas. Tja.. Ik had geen idee hoe je dat uit moet leggen in het Spaans :P Gelukkig hielp zij mij met woorden, dus het was helemaal niet erg verder. Ik denk dat het ook allemaal heel rustig gaat, omdat je nog maar in A1 zit. Ik had namelijk vóór mijn mondeling al gehoord dat ik geslaagd was, dus veel had het niet meer uitgemaakt! Vandaag ben ik dus in A2 gestart. Merk nog niet veel verschil, want we hebben vandaag veel herhaald. Aan het einde van dit niveau moet ik wel fatsoenlijke zinnen kunnen maken, want ik ga alle verleden tijden leren (Jup tijdEN Spaans heeft er helaas 4 geloof ik)! Klinkt goed toch?!

Afgelopen week stond een beetje in het teken van leren. Heb veel tijd besteed aan flashcards (Dé studiemethode, voor alle studenten hier :P) Verder hebben we een heel leuk en goedkoop chinees restaurant ontdekt. Vorige week maandag ben ik er met Amanda geweest. Je betaalt 5,45 voor een menu. Dat bestaat uit een voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en een drankje naar keuze. Ongelofelijk toch? We waren daarom ook een beetje bedachtzaam: er zou toch wel iets mis mee zijn?, maar niet dus. Het eten was heerlijk. Het restaurant zag er goed uit en het personeel was vriendelijk. Ze hadden zelfs niets te doen, want wij waren de enige XD We waren zo tevreden dat we donderdag terug zijn gegaan, dit maal met een aantal vrienden dus dat was gezellig!

Dinsdags kreeg ik ook opeens een andere lerares. Zij nam ook ons examen af. Ik weet nog steeds niet of ze daarvoor wisselde of niet, want deze maandag was mijn gebruikelijke leraar weer terug. De leraar voor mijn eerste twee uren is nu telkens hetzelfde voor de andere uren wisselt het telkens.

Vrijdags heb ik met een hele groep de toren van de kathedraal beklommen. Was heel erg mooi en misschien ga ik nog wel een keertje bij nacht om de stad in het donker te zien! We waren met zo’n 10 mensen dus erg snel ging het klimmen niet :P Er moesten natuurlijk ook ontzettend veel selfies en groepsfoto’s gemaakt worden. Gelukkig was het ook erg lekker weer! Dus dat was extra leuk. Ondanks dat de toren heel oud is (geen idee hoe oud…), werkten ze met een heel modern systeem. De trappen zijn namelijk zo smal dat je niet in twee richtingen tegelijk kunt lopen. Er was dus een timer die aangaf of je kon lopen of niet. Elke ‘ronde’ duurde telkens 300seconden. Wat erg lang lijkt als je daar op moet wachten. Het uitzicht was gelukkig prachtig, dus het was het wachten absoluut waard! Na afloop zijn we met z’n allen een ijsje gaan eten. Ik had een milkshake en zelfs die zijn hier anders. Wel heel lekker, maar ze zijn veel dunner en er gaat standaard een heleboel slagroom op!

Toen was het eindelijk weekend! Vrijdagavond hebben we natuurlijk gevierd dat ik geslaagd was! Tevens was dat ook de laatste nacht van Amanda.. Dat was weer een beetje triest. Zaterdag heb ik dus eerst uitgeslapen. Het weer was toen alweer wat minder geworden. Koud en regen :c. ’s Middags ben ik naar een museum hier geweest. Naar Casa Lis, het art nouveau y art deco museum. Leuk om gezien te hebben. Het was een museum dat vooral veel bronzen beeldjes en poppen heeft. Dat verraste mij een beetje, want ik had schilderijen ofzo verwacht. Het was niet zo heel groot, dus ik was en na een uurtje weer uit. Wel de moeite waard gelukkig. Voor het museum was een skatewedstrijd, daar heb ik nog eventjes naar gekeken, totdat het begon te regen en toen was het tijd om terug te gaan! Tegen 21u ging Amanda weg. Was erg raar om van haar afscheid te nemen, want zij was een van de eerste die ik hier ontmoette en vooral in het begin heb ik veel met haar opgetrokken. Verder voelt het ook erg vreemd dat ik hier alweer een maand zit (en dat ik dus nog maar één maand hier heb :o).

Zondag was vooral een lui dagje. Ik werd pas wakker om 12u. Dat verbaasde mij, want het is hier erg gehorig dus ’s ochtends word ik vaak al vroeg wakker van iedereen en alles dat gaat ontbijten (zelfs met oordoppen ja…). Dit keer dus gelukkig niet! Minder leuk was dat er dus geen ontbijt meer was :P Dus ik ben ontbijt gaan halen in een 24/7 (het was immers zondag..) winkeltje aan het einde van deze straat. Meteen een krant gekocht en op een bankje in de zon zitten ontbijten. Dat voelde wel echt als een goed begin van mijn zondag! De rest van de zondag was eigenlijk ook zo. Niet zo vele bijzonders dus!

Vandaag heb ik even mijn nieuwe boeken bestudeerd. Verder heb ik me aangemeld voor de trip naar Toledo 4 oktober. ’s Middags ben ik naar het treinstation geweest, omdat ik van plan ben een weekend naar Lissabon te gaan (met de trein dus). Het station zag er erg mooi en modern uit moet ik zeggen. Ook heb ik el corte Ingles gevonden. Dat is gewoon de Spaanse variant van de Bijenkorf, misschien is hij zelfs groter! Had wel 8 verdiepingen (heb ze geteld :P) en hartstikke bomvol met spullen (vooral merk natuurlijk..) Wel erg leuk om in rond te struinen. Daar zou ik best een middagje door kunnen brengen (mag ik daar de creditkaart ook voor gebruiken pap? ^^). Het warenhuis ligt wel een beetje aan de rand, want het is zo’n 20 minuten wandelen.

Nu ga ik nog even mijn huiswerk maken XD Ook erg belangrijk. Soms vergeet je gewoon dat je ook nog naar school gaat hier.

Ohja, ik heb tevens gehoord dat er een Nederlands meisje in het huis is komen wonen, heb haar helaas nog niet gezien, maar het lijkt me leuk haar te ontmoeten! Er zijn sowieso weer veel nieuwe mensen bijgekomen.. maarja daar kijk ik inmiddels niet meer van op. Er is o.a. een Duitse jongen komen wonen, die Nederlands spreekt. Is wel leuk dat ik hier nu dus ook in het Nederlands kan communiceren.

Alles goed met iedereen in Nederland?

Liefs,
Anniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 13032

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: