5e week - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu 5e week - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

5e week

Door: Anniek Schlette

Blijf op de hoogte en volg Anniek

06 Oktober 2014 | Spanje, Salamanca

Lieve allemaal,

De eerste week A2 zit erop. Dat was best wel pittig… Heb meteen een compleet nieuwe tijd geleerd en je kunt merken dat je nu toch wel iets meer moet doen. Dat ging deze week dan weer wat minder, want ik ben veel uit geweest. En tja.. uitgaan en school gaan niet zo heel geweldig samen. Gelukkig heb je hier nog siësta, dus dan kun je een beetje bijslapen. In het weekend heb ik trouwens ook bijgeslapen, zondag dan in ieder geval.

Afgelopen vrijdag was de laatste dag van Luca, Lucia, Valentina, Diletta en nog zo'n 10 andere Italianen, die ik niet allemaal van naam ken. Het moest dus een goede laatste week (&nacht) worden. Vandaar ook dat we bijna elke avond wel even uit zijn geweest. Maandagavond heb ik met Diletta en Niels op een terrasje gezeten en wat gedronken, later kwamen Luca en Lucia ook nog. Nog een paniek momentje toen we een rekening kregen van 124,-. Dat bleek gelukkig van een andere tafel te zijn. Dinsdag heb ik mijn eerste tapas hier gehad! Dat lezen jullie goed.. Ik had na 5 weken Salamanca nog niet één keer tapas gegeten in een Restaurant/bar. Dinsdagavond dus wel. Was heel erg lekker, al is de tapas hier weer anders dan in Madrid. Leuk is dat je verschillende hapjes eet en dat je dus veel kan proeven. Duur is de tapas hier ook zeker niet. We hadden gehoord van Amanda dat Bambu een goede plek was, dus daar zijn we heen gegaan. Bleek dat je bij elk drankje dat je drinkt een gratis tapas krijgt. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je beter veel kan drinken, want dan is je eten goedkoper :P. Ik ging samen met Niels tapas eten en we zouden de rest dan ontmoeten bij de intercambio. Dat begon om 21u. We waren mooi op tijd klaar met eten, toen ik me realiseerde dat ik eigenlijk geen idee had in welke bar de intercambio was… Dat is nogal een probleem in Salamanca, omdat het dan vrijwel overal kan zijn. We hadden beide ook geen internet, dus we konden het niet opzoeken. Toen hebben we geprobeerd het te vragen, maarja hij kon ook niet zoveel zeggen, omdat we de naam van de plaats niet wisten. Gelukkig kwamen we Rut en Paco tegen, 2 studenten uit onze residentie, en zij wisten ongeveer waar het was. Na een beetje zoeken, vonden we de goede bar. Bleek dat niemand van mijn vrienden daar al was, maar dat was niet zo erg. We kregen allebei een sticker waar je jouw naam op moest schrijven en een gratis drankje. Vervolgens ging je aan een tafel zitten. Ze probeerden internationaal en nationale studenten bij elkaar te zetten. Elke tafel kreeg een briefje met een vraag en daar kon je dan over praten met je groepje, eerst in het Spaans en na 20 minuten wisselde het topic en tevens ook de taal naar Engels. Hartstikke goed voor mijn Spaans dus! En ook een geweldige manier om nieuwe mensen te leren kennen. Het eerste topic was relatief makkelijk, wat je het liefst deed in het weekend, want dat had ik natuurlijk ook op school gehad. Het tweede topic (was gelukkig in het Engels!) was dan weer moeilijk: Welke rol religie speelde in de moderne maatschappij… Tja.. Daarna deden we een spelletje, namelijk wie ben ik. Was heel gezellig en ik denk er zeker over om deze week weer te gaan.

Woensdag had Luca een afscheidsfeest met zijn klas in Camelot. Dus Niels en ik gingen gewoon mee. Was wel grappig, want ik kwam dus een aantal leraren tegen. Toen zijn leraren weg gingen (rond half 12) gingen wij gewoon de stad in met een groep. Woensdag hebben we trouwens ’s middags cadeautjes gekocht voor Diletta, Lucia en Luca. Een soort afscheidscadeautjes. Was een idee van Lucy en ze vroeg of Niels en ik met haar mee gingen. Voor Luca een t-shirt waar iedereen wat op heeft geschreven, voor de meiden een knuffelkikker met een lint waar iedereens naam op stond.

Donderdag heb ik vooral bijgeslapen. ’s Middags gezellig Mean Girls gekeken met Luca, want hij vond dat ik die ‘klassieker’ wel gezien moest hebben. Toen ’s avonds met de hele groep uit geweest. Eerst natuurlijk de cadeautjes gegeven en wat gedronken. Toen naar verschillende plaatsen. Van de helft weet ik de naam eigenlijk helemaal niet. Het was in ieder geval heel erg druk, want er waren Novatadas activiteiten. Volgens mij tevens de laatste. Mag ook wel, want dat duurt nu al enkele weken -.-‘. Je hebt hier Novatadas en Veteranos. De novatadas zijn de eerstejaars studenten (val ik dus ook onder..) en dat betekent eigenlijk dat die zich constant voor gek zetten midden in de stad. Soort ontgroening/vuurdoop en dat duurt dan een aantal weken. Iedereen is ook vrij goed te herkennen, omdat je een N of V in permanent marker op je gezicht krijgt. Alhoewel ik er elke keer onder uit ben gekomen, is het vast leuk als je ook daadwerkelijk naar de Uni gaat hier. Vorige week donderdag was dus de laatste dag, waardoor vrijwel alle studenten uit waren, hartstikke druk dus. Ons plan was om gewoon op te blijven en de volgende dag om 9u in de klas te zitten, het was immers Luca en Lucia’s laatste nacht in Salamanca. Uiteindelijk was ik toch half 5 thuis. Dus ik heb zo’n 2 uur slaap gehad.

Zo’n 10 uur later (16u dus) gingen de Italianen weg. Ik ben gewoon naar school geweest, voelde me gelukkig nog best wel prima dus ik heb ook nog echt wat geleerd. Natuurlijk krijg je op zo’n dag ook een lekker moeilijk onderwerp, dus dat zorgde wel voor een dosis hoofdpijn aan het einde van die 4 uur. Koffie en snickers zorgde helaas niet echt voor meer energie. Na de lunch was er ook geen tijd voor siësta, omdat ze weg gingen om 4 uur. Nog even geholpen met spullen pakken en toen iedereen uitgezwaaid. Dat was natuurlijk heel jammer, want in één maand krijg je toch best wel een hechte band met mensen. Positief is dat ik nu ook 3 logeeradressen heb in Italië!

Daarna was ik fysiek en mentaal nogal uitgeput, dus ben ik maar lekker vroeg naar bed gegaan. Zaterdag ging ik immers naar Toledo en onze bus vertrok om 8u ’s ochtends. Vroeg eruit dus! Toledo bleek ook nog erg ver weg te liggen.. Zelfs verder dan Madrid, dus we zaten 3,5u in de bus. Toledo was wel een hele mooie stad. Het had veel bezienswaardigheden en was groter dan alle andere steden die ik hier bezocht heb. Dat betekende dus ook veel lopen in de brandende zon, want het was ongeveer 28 graden. Dat was wel echt het Spanje gevoel, veel beter dan de regen van 2 weken terug. Vooral de kathedraal van Toledo is erg mooi. Heel groot, met veel versiering! Met de gids liepen we door de stad. Rond 2 uur hadden we 2 uur vrije tijd, waarin we de kathedraal in zijn geweest. Daarna gingen we naar een ander deel van de stad waar we de synagoge, het huis van El Greco en een toren hebben bezocht. De bekende musea Santa Cruz en Museo El Greco zijn we helaas niet in geweest, omdat daar geen tijd voor was. Ook hield mijn camera er mee op na de kathedraal. Dus van dat deel van de trip heb ik helaas geen foto’s kunnen maken. Wel sta ik op foto’s van andere mensen. Dus dat is prima. Zaterdag ook maar weer lekker ‘vroeg’ naar bed gegaan, want we waren pas om half 10 weer terug.

Gister heb ik me gestort op het Spaans. Moest vandaag een presentatie houden over families in Nederland en de ontwikkeling daarvan.. niet het makkelijkste onderwerp. Tevens moest ik me toch nog iets beter verdiepen in een nieuw onderwerp. ’s Avonds heb ik met Lucy, Yuki en Susanna een Spaanse film gekeken. Gelukkig een Disney film, Pocahontas, dus het was enigszins te volgen. Al begreep ik maar 15% van de woorden.

Het is allemaal even wennen zonder Luca en Lucia, maar ik heb hier in huis alweer een nieuwe vriend (Niels) gemaakt en ook tijdens de trip naar Toledo heb ik nieuwe mensen leren kennen (Leslie en Fee). Het blijft hier toch een komen en gaan van mensen, dus je maakt vrij snel nieuwe vrienden. Tevens heb ik een weekend om naar uit te kijken, want ik wil heel graag naar Portugal. Moet het nog wel allemaal regelen, maar dat ga ik vandaag, morgen en woensdag doen!!

Liefs,

Anniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 13072

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: