Laatste weken in Salamanca! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Laatste weken in Salamanca! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Laatste weken in Salamanca!

Door: Anniek Schlette

Blijf op de hoogte en volg Anniek

23 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Lieve allemaal,

Ik leef nog hoor! Ook niet ergens gestrand in Portugal… Gewoon heel druk geweest :P

Twee weekenden terug ben ik naar Lissabon geweest. Ontzettend leuk!! Daarvoor niet zoveel speciaals gedaan. Dinsdagavond opnieuw naar de intercambio geweest. Woensdag avond een film gekeken bij Lucy in de residentie. Verder me vooral op het Spaans gestort, want het is moeilijk :/

Mijn trein naar Lissabon vertrok vrijdag om 1.00. Daarvoor slapen had dus niet zo veel zin, dus heb ik een uitgebreide siësta genomen en zijn Niels en ik na het eten wat gaan drinken. Het is nog ongeveer 20 minuten lopen naar het station. Dus om 00.20 ben ik die kant op gegaan. Ik kwam uiteindelijk om 8.30 aan in Lissabon.. (het is daar ook nog een uur vroeger dan in Spanje/NL). Was een hele lange reis dus. Helaas ook niet erg comfortabel. Je had weinig beenruimte, het was erg druk en de lichten bleven bijvoorbeeld gewoon aan tijdens de gehele rit (wie kan daar nou mee slapen?) Verder werden we zo’n 3x gestoord. 2x voor een kaartjes controle en 1x keer voor paspoortcontrole. Dat laatste duurde trouwens zo’n 50 minuten… Ik heb later van de meesten gehoord, dat het eigenlijk niet normaal is om op het traject Spanje-Portugal een paspoortcontrole te hebben. Het immers gewoon de Eu. Dus misschien dat ze iemand zochten of dat er iets anders aan de hand was.. Tevens zat ik ook nog direct naast de deur. Dus ik hoorde iedereen langskomen :P

Toen we eindelijk aan waren gekomen op het Station Santa Apolonia was het gelukkig vrij makkelijk om het hostel te vinden. De metro was namelijk recht naast het station en stopte recht voor het hostel! Ondanks dat ik daar pas vanaf 15.00 kon inchecken, mocht ik wel alvast mijn spullen ergens neerzetten en mee ontbijten! Ook werd me verteld dat er om 10.00 een (gratis!) citytour zou starten. Dus ik besloot om die te gaan doen. De rondleiding was erg interessant. De gids nam ons mee naar een bepaald deel van de stad (Downtown=Baixa) Het was een hele jonge gids, dus afgezien van alle historische en culturele verhalen vertelde hij ook over de beste bars, restaurants en uitgaansplekken. De tour duurde redelijk lang eigenlijk, tot 13.30. Daarna zijn we met een deel van de groep ergens wat gaan eten. Het was heerlijk weer die dag. Dus we hebben langs de Taag gelopen en daar op de kade gezeten. Ik was natuurlijk vrij moe, dus daar ben ik ook in slaap gevallen :P

Toen was het tijd voor wat praktische zaken: op naar de VVV. Daar een aantal kaarten gehaald, want Lissabon is een grote stad… ’s Avonds ben ik vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag zou ik een fietstocht door Lissabon gaan doen. Dat liep iets anders dan gepland, toen ik de weg naar de ontmoetingsplek niet kon vinden en uiteindelijk veels te laat aan kwam. Oeps.. Toen besloten om dan maar een bus tour (de hop on hop off bus) te doen. Wel minder gezond, maar het principe is natuurlijk hetzelfde. De bus had 3 routes, die allemaal naar een ander deel van de stad gingen en dus ook andere bezienswaardigheden hadden. Eerst heb ik de groene route gedaan. Die ging door de buurt Alfama en naar het Kasteel São Jorge. Bij de laatste ben ik uitgestapt en ben ik ook naar binnen geweest. Het kasteel is anders dan alle andere kastelen die ik had gezien. Het mooiste is het uitzicht vanaf de muren. Het kasteel ligt namelijk op een heuvel, dus je kunt vanaf daar de hele stad zien. Verder zijn er niet echt kamers ofzo te zien wel archeologische vondsten, een donkere kamer met spiegels die rechtstreeks Lissabon reflecteren op een groot wit doek. Na het kasteel heb ik een beetje door de stad gedwaald. Echt de weg vinden met een kaart bleek namelijk best wel onmogelijk. Alle straatjes kronkelen alle kanten op en zijn soms veel te klein om op een kaart te staan. Ik had dus geen idee waar ik precies was. Uiteindelijk wel goed uitgekomen. Het weer was die dag niet zo lekker als de dag ervoor. De zon was vrijwel verdwenen helaas… Dus besloot ik om het Lisboa story centre te bezoeken. Dat is een museum over de geschiedenis van Lissabon. Erg interessant en ook nog leuk, want ze vertelden het verhaald d.m.v. filmpjes en audio. Je kreeg een koptelefoon en dan liep je langs schermen. Elk deel was genummerd, dus je luisterde naar het corresponderende audiofragment. Daarna heb ik ’s avonds nog een andere route met de bus gedaan. Onderweg hoor je wat informatie, dus het is ook erg leuk om gewoon te blijven zitten voor een langere tijd. ’s Avonds nog met een paar meiden uit het hostel wat wezen drinken in een bar, maar we waren allemaal te moe om echt lang uit te blijven. Lag dus wel mooi op tijd in mijn bedje.

Zondag ben ik met de bus naar Belém geweest. Dat is een wijk in Lissabon. In die wijk was heel veel gezien. Het weer was helaas niet echt beter geworden: regen en wind, dus het was erg koud. Eerst ben ik naar de Toren geweest. Vervolgens ook het klooster, nationaal archeologisch museum, monument en het museum Berardo gezien. En ze verkopen de lekkerste custard cakejes in Belém. Stond wel een lange rij voor de bakker (het wordt maar op één plek verkocht..), maar het was het wachten waard. Heerlijk!!

Toen was het al bijna weer tijd om terug naar Salamanca te gaan. Op mijn laatste dag ben ik naar het bekende Oceanarium gegaan. Het is gebouwd voor een van de wereldtentoonstellingen (zoals de Eiffeltoren) Het was dan ook gigantisch en erg mooi. Er waren zo veel verschillende zeedieren en planten te zien. Verder ben ik ook nog naar het Vasco da Gama winkelcentrum geweest. Het was wel lekker om daar rond te lopen met alle regen. Daar heb ik eigenlijk mijn tijd doorgebracht tot een uur of 19 en toen ben ik terug gegaan naar het station, want om 21.18 ging mijn trein terug. Had ik trouwens al gezegd dat het ontbijt in het hostel echt geweldig was??! Ontbijt was inclusief en dat betekende elke ochtend vers gebakken waffels, tosti’s, vers fruit en sap. Jammmmmiee, dat was wel even anders dan een Spaans ontbijt.. Spanjaarden ontbijten namelijk niet echt. De meesten drinken een kop koffie met melk en verkruimelen daar biscuitjes in.. en dat is alles :/

De terugreis van iets betere kwaliteit dan de heenreis. Met de nadruk op ‘iets’, want echt geslapen heb ik toch niet. Ik kwam uiteindelijk aan om 5.30 en ik lag dus goed en wel in bed om 6.00.. Heb mijn wekker maar iets later gezet en ik ben alleen naar mijn twee laatste uren geweest. Van maar 2 uur slaap wordt niemand blij. Toch is 4 nog steeds helemaal niets. Ik was dan ook blij toen het siesta was en ik echt bij kon slapen. ’s Avonds was er namelijk ook een Party Holandesa en daar zouden we heen gaan, dus ik wist dan ik dan ook niet veel zou slapen. Het feestje was leuk. Duurde wel lang (tot 3u) maar zo gezellig en druk was het ook wel. Ik had een paar Nederlandse nummers ofzo verwacht, dat viel helaas tegen :P Ze draaiden één Nederlands liedje, dat ik niet eens kende! Ze gaan hier in de clubs toch meer voor de internationale (of natuurlijke Spaanse) hits.

De rest van de week stond toen een beetje in het bijkomen van alles. Ik heb nog een lijstje gemaakt, met alles wat ik nog wilde doen, want dat waren mijn laatste 2 weken. Zaterdag heb ik daar een dingetje van gedaan. Eindelijk het Klooster hier bezocht. Bleek heel veel groter en mooier te zijn dan dat ik had gedacht, dus ik ben erg blij dat ik dat nog heb gedaan. Het weer is hier inmiddels ook omgeslagen. Afgelopen weekend was het zelfs 30 graden!! Heel erg lekker zomers weer dus in Spanje. Dat zijn de temperaturen die ik meer had verwacht. Deze week was ik helaas wel een beetje ziek. Mijn verkoudheid sloeg om in griep :/ Ben al naar de Pharmacia geweest hier. Het gaat hier toch redelijk anders.. Veel medicijnen kun je gewoon zonder recept krijgen in een soort apotheek, maar voor gewone keeltabletten moet je daar dus ook heen. Gelukkig sprak een van de medewerkers Engels, dus kon ik goed uitleggen wat er pijn deed. Wel een beetje raar was dat ze me paracetamol gaven tegen het hoesten. Ik geloof niet dat dat in Nederland zou gebeuren!

Inmiddels zit ik al aan het einde van mijn verblijf in deze geweldige stad. Ik heb zojuist mijn spullen al ingepakt. Zaterdagochtend vertrek ik hier alweer. De laatste dagen nog even genieten van deze stad en mijn vrienden hier en daarna op naar Valencia!!

Liefs,

Anniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 13028

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: