Eerste weken Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Eerste weken Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Eerste weken Valencia

Door: Anniek Schlette

Blijf op de hoogte en volg Anniek

14 November 2014 | Spanje, Valencia

Lieve allemaal,

Ik zit al ruim een 2 weken in Valencia nu! Afscheid nemen was wel even moeilijk en jammer natuurlijk. Je hebt toch wat opgebouwd met mensen in 2 maanden tijd.. De laatste avond ben ik met iedereen pizza wezen eten, waarna we nog wat gingen drinken en door de stad hebben gewandeld voor (voorlopig) de laatste keer. Nog een hele leuke verrassing was dat mijn vrienden een afscheidscadeautje hadden gekocht en gemaakt! Ik kreeg een heel lief knuffelschaap :p en foto’s waarop iedereen met post-its iets had geschreven, verder werd er gevraagd aan iedereen om tijdens het eten een anekdote te vertellen :P Ook heel leuk om allemaal te horen natuurlijk! Ik vertrok zaterdagochtend om 10 uur ’s ochtend. Mijn koffer inpakken was nog even een strijd, maar met veel kracht kreeg ik die ook uiteindelijk dicht. Ben wel de halve dag bang geweest dat hij misschien open zou knappen, 32kg is immers best wel veel…

Toen was het tijd om ook afscheid te nemen van de Salamanca. De reis verliep vlekkeloos. Eerst in de bus naar Madrid die er 2,5uur over deed. Toen moest ik overstappen naar de bus naar Vinaroz, die ook in Valencia stopte. Deze rit duurde iets langer, namelijk 4,5uur. Gelukkig stopte hij onderweg wel een keertje zodat je eventjes kon lopen en naar de wc kon. Die zat helaas namelijk niet in de bus. Ik kwam aan in Valencia om 19uur. Daar wachtte mijn gastgezin al op me. Ze wonen in een groot gebouw op de 5de verdieping. Mijn gastmoeder heet Maria-Jose en mijn gastvader Juan, Spaanser kan haast niet. Hun zoon heet Diego. Verder zaten er toen ook 2 Italiaanse meisje en 2 Franse meisjes. Beide vertrokken alleen al 2 dagen nadat ik aan was gekomen, dus ik heb niet zoveel met hen gesproken. Het gastgezin is heel aardig. Ze spreken alleen maar Spaans dus ik leer hier heel snel om mijn kennis van de Spaanse taal in praktijk om te zetten.

In mijn eerste weekend heb ik een beetje de stad verkend. Valencia is echt veel groter dan Salamanca, dus een kaart kwam erg goed van pas. Ook alle gebouwen, straten etc. zijn groter. Ik heb gewoon een beetje rondgewandeld om een indruk te krijgen van de plaats, lekker een ijsje gegeten in de zon, want in Valencia was het 25 graden  Mijn gastouders zijn zondagmiddag met me naar school geweest, zodat ik de route kende voor maandagochtend. Het is namelijk niet echt dichtbij. Het kost me 1o minuten om naar de bushalte te lopen, daarna moet ik bus 40 hebben die richting te universiteit gaat en bij de ena laatste halte uitstappen, dat kost me ongeveer 20 minuten afhankelijk van het verkeer. Maandagochtend was meteen in het diepe want ik moest ’s ochtends om 8.30 op school zijn. Lekker vroeg op dus. De busrit ging goed gelukkig, niet mijn halte gemist zoals ik van te voren dacht XD Op school bleek echter dat ik de toets niet hoefde te doen.. Ik zat immers al op een bepaald niveau dus ze wisten in welke klas ik het beste geplaatst kon worden. Ik was dus voor niets zo vroeg gekomen.. Nog erger was dat de les hier om 9.30 begint i.p.v. om 9.00 zoals in Salamanca, dus ik moest een uurtje wachten.. Mijn klas bleek een drukke, volle klas te zijn. Even wennen dus.. Ook was deze groep ‘pas’ bij hoofdstuk 6, terwijl ik in Salamanca al Tm hoofdstuk 9 gedaan had. Eerste dag was dus niet echt zon succes qua school. Wel was ik heel moe van alle nieuwe indrukken ’s middags.

En toen werd het allemaal nog leuker :p want ik werd ziek.. Ik had in Salamanca al last van mijn keel en van hoesten. In Valencia verergerde dat en tevens kwam daar hoofdpijn, buikpijn en koorts bij.. Ik kon meteen het voordeel van een gastgezin ervaren, want Maria-Jose zorgde een beetje voor mij. Toen het dinsdagmiddag nog niet beter ging, is ze met mij naar een dokter hier geweest. Ik kon een beetje volgen wat er allemaal gezegd werd, maar een aantal vragen waren toch wel ingewikkeld. Ze vroegen natuurlijk hoe ik me voelde, maar bijvoorbeeld ook of ik allergieën had. De dokter dacht dat ik buikgriep had  Dus kreeg ik een dieet opgelegd. Thee, bouillon, witte rijst, appels en sportdrank mocht ik hebben. Verder honing en kamille voor mijn keel en 3x paracetamol per dag, ’s avonds gecombineerd met ibuprofen. Zo ben ik 4 dagen ziek geweest :/ Vrijdag voelde ik me gelukkig weer wat beter dus toen ben ik 2uurtjes naar school geweest. Bleek dat we geen les hadden, maar een dag in het thema van Halloween. Dat betekende dus 2uur een Spaanse horror/thriller film kijken. Ze hadden gelukkig wel 2 kamers gemaakt. Eén voor mensen die van horror houden en één voor mensen die daar niet zo’n fan van zijn. Ik hoor uiteraard bij die laatste groep. De film viel inderdaad mee en met Spaanse ondertiteling was het wel te volgen. Grappig was wel dat we zo af en toe de andere groep hoorden schreeuwen vanuit het andere klaslokaal..

Toen was het gelukkig weekend! Ik kon dus nog eventjes rustig aan doen. Vrijdag na school heb ik nog een paar nieuwe mensen leren kennen. Er was een Nederlands meisje dat mij herkende van de Don Quijote open dag. Zij stelde mij voor een nog een paar andere mensen, waaronder 3 Nederlanders. Met een hele groep zijn we daarna wat wezen eten. Heel gezellig om wat mensen te leren kennen. Tegen 6en ging ik toen met een jongen uit mijn klas naar La Ciudad de los artes y sciences, wat vrijwel de bekendste plek van Valencia is. Dat is waar de ‘rare’ gebouwen staan. Heel indrukwekkend om te zien en fijn dat Phillipe de weg al wist XD

Zaterdag ben ik heerlijk naar het strand geweest. Het weer was nog steeds goed, heerlijk zonnig, dus het was goed strandweer. Het was ook nog eens relatief dichtbij, want ik doe er met de bus ongeveer 25 minuutjes over! Verder ben ik begonnen in een Spaans boek. De kinderversie van deel 1 van Harry Potter. Tot nu toe ben ik bij bladzijde 20 XD Niet erg ver dus, het lezen is wel te doen. Moeilijk en langzaam maar ik snap in grote lijnen wel waar het overgaat. Zondag ben ik naar el museo de Fallos geweest. Op zondag zijn de meeste musea hier gratis! Dus dat is een groot pluspunt. Het museum vertelde de geschiedenis van een van de belangrijkste tradities van Valencia. Elk jaar in Maart is hier het festival Fallos. Een Falla is een pop/beeld/scene gemaakt van klei en papiermarche. Elke buurt maakt er een en gedurende een bepaalde periode worden ze allemaal tentoongesteld in de stad. Gedurende het festival is er elke dag (!) vuurwerk om 14.00 en ’s avonds. De belangrijkste gebeurtenis is het verbranden van de beelden. Men stemt van te voren op wat zij het mooiste beeld vinden. Dat beeld wordt bewaard en komt in het museum, de rest wordt verbrand! Een erg interessant feest dus wel. Ik vond het wel heel mooi om al die beelden te zien. Erg knap dat ze dat van papiermarche kunnen maken.. Verder ben ik ook nog door de Jardin de Turia geweest. Midden door Valencia loopt een 8km lang park, waar men kan wandelen, sporten en uitrusten. Vroeger was het een rivier, maar na een overstroming hebben ze de rivier verplaatst. Als je door het park loopt, loop je dus onder veel bruggen door waar gewoon verkeer overheen raast. Het contrast is erg groot :P De tuinen zijn wel erg mooi. Ik heb ongeveer tot de helft gelopen en toen ben ik weer richting huis gegaan.

Deze week ging ik dus weer gewoon naar school. De klas was inmiddels een beetje veranderd. Twee mensen waren weg, dus het is nu veel rustiger gelukkig. Ook zijn ze nu inmiddels (1,5week later dus) bij het hoofdstuk waar ik gebleven was, dus ik moet nu weer echt opletten en opdrachten maken :P Maandagavond ben ik nog naar een intercambio hier in de buurt geweest. Goed voor je Spaans natuurlijk en ook heel gezellig om nieuwe mensen te leren kennen. Woensdagavond had ik een rondleiding die door de school georganiseerd werd om 19.00. Een van mijn leraressen deed de rondleiding dus dat was wel leuk. Veel plekken had ik al wel gezien, maar nu weet ik ook de namen. Meteen een paar nieuwe mensen leren kennen, dus dat was wel een voordeel. Na de rondleiding ben ik met hen nog wat wezen drinken! Donderdag vroegen Celeste en Isabel na school of ik meeging lunchen. Het restaurant was heel dichtbij de school en ontzettend goedkoop. Zij waren er al heel vaak geweest, vertelden ze en de medewerkers herkenden hen inderdaad ook. Voor 3,50 had je een gerecht, een glas frisdank, brood en een ijsje. Voor 4,95 had je zelfs 2-gangen. Heel erg goedkoop dus! Het eten was ook nog lekker, dat is natuurlijk ook wel belangrijk  Vrijdag wilden we eigenlijk weer gaan, maar toen bleken ze gesloten te zijn (beetje raar idd…) Dus zijn we naar een Sushibar geweest in Blasco Ibañes. Dat is hier de ‘hoofdstraat’ buiten het centrum met de meeste faculteiten van de universiteit. Hoogtepunt: Sushi met nutella… Ja, wij waren eerst ook wat sceptisch. Nutella matched niet echt met het beeld en de smaak van sushi, maar het was een geweldige combinatie :D Ze hadden i.p.v. zeewierblad een flinterdun pannenkoekje gebruikt, dus dat maakte het natuurlijk ook veel beter.
Zaterdag besloot ik dat het tijd was voor wat sightseeing!! Eerst naar Plaza de Ayuntamiento geweest, daarna de kathedraal en plaza de Reina. De 3 el corte ingleses die in één straat te vinden zijn, hoorden natuurlijk ook bij mijn sightseeing ;). Allemaal hadden ze ongeveer 6 verdiepingen… met zo’n beetje alle producten die je maar kunt bedenken. Het was heel erg leuk om eventjes over de kerstafdeling te lopen  Tegen de middag (dat is hier 6/7u) terug naar huis gegaan, want ik had afgelopen donderdag mijn examen voor niveau A2.. en daar wilde ik wel eventjes voor leren…

Zondag meer sightseeing gedaan. Eerst lekker uitgeslapen, mijn ontbijtje stond al klaar en daarna het centrum in gegaan. Daar was het tot mijn verrassing heel erg druk. Er was een markt, in een van de hoofdstraten stonden allemaal mensen en kinderen voetbalplaatjes te ruilen. Gewoon midden op de straat en stoep, dus dat was niet erg praktisch. Het weer was gelukkig goed en ik had mijn camera mee, dus deze keer kon ik ook iets meer foto’s maken. Rondom de kathedraal liepen mensen rond in traditionele kleding en dansten ze. Meteen ook Los Torres de Serranos beklommen. Ook al waren ze niet zo heel erg hoog, het gaf toch een mooi uitzicht. Daarna ben ik naar el museo Bellas Artes gegaan. En toeval bestaat niet.., want daar voor de ingang stonden Celeste en Isabel. Die waren ook van plan om naar binnen te gaan, dus zijn we gezellig samen gegaan. Het museum was helaas aan het renoveren, dus we konden heel veel niet bezoeken. Alleen 2 verdiepingen.. Daarom waren we er ook wel weer snel uit. Het was wel een mooi museum, met veel belangrijke Spaanse kunst, maar niet enorm interessant XD We zijn daarna ook nog wat wezen eten en hebben een aantal souvenirs winkeltjes bezocht. Dat blijft toch altijd leuk.

Afgelopen week stond in het teken van mijn A2 examen. In A2 leer je heel veel verschillende tijden, dus leren, was best wel belangrijk. Het moeilijkste was om alle tijden uit elkaar te halen, wanneer gebruik je wat etc. Nog moeilijker is dat er niets vergelijkbaars is in het Nederlands of Engels.. Dus je moet je echt in het Spaans snappen. Daar kreeg ik soms wel een beetje hoofdpijn van hoor. Ik was ook wel een klein beetje gestrest voor het examen, want ik wist niet zo goed hoe het hier zo gaan, had inmiddels al wel begrepen dat elke school toch een beetje zijn eigen ding heeft.

Het weer was deze week ook helaas een beetje minder.. Iets meer regen en men noemt het al herfst (Het is al 14 november maar ja :P) Ook was mijn klas maandag verschoven. I.p.v. 9.30-13.30 had ik les van 11.40-13.30 toen een pauze van 1,5 uur en daarna les van 15.00-16.50. Dat was wel een beetje afzien, want 17.00 is toch best wel laat als je 13.30 gewent bent.. De lessen stonden wel allemaal in het teken van het examen dus het was vooral veel oefenen en nog even een paar dingetjes ophelderen.

En toen had ik gister mijn examen. Eerst grammatica gevolgd door lezen en luisteren. Toen pauze en schrijven en mondeling. Lezen was eigenlijk het moeilijkst. De rest ging prima eigenlijk. Veel beter dan ik had gedacht, gelukkig maar  Daarna eerst wezen lunchen met Philippe en gevolgd door een lekker ijsje om dat te vieren.

Sommigen uit mijn klas waren wel iets minder optimistisch, maar vandaag bleek dat mijn hele klas geslaagd is!! Vanaf maandag zit ik dus in B1. Dat gaat toch wel heel snel al… Vandaag hadden we ook helaas onze laatste les van deze leraressen. Daarom deden we Alto de Fuego en Pictionary. Beide kennen jullie waarschijnlijk wel. ‘Alto de Fuego”(=Hoog vuur) is een spel voor vocabulaire. Wij hadden de categorieën: Nombre (naam), Comida (eten), País (land), Cosa (ding), Animal ó color (dier of kleur), verbo (werkwoord), famosos (beroemdheid). Telkens kregen we een letter en moesten we voor elke categorie in groepjes iets bedenken. Dat was soms nog best wel moeilijk.. maar wel heel erg goed voor je woordenschat natuurlijk. Verder dus Pictionary, wat jullie natuurlijk kennen!

Vanmiddag zijn we na school eerst naar het Happy Erasmus kantoor geweest. Daar konden we ons registeren als Erasmus studenten en kregen we een pas waarmee je kan deelnemen aan activiteiten. Verder gaan ik morgen met Philippe en Celeste naar het Oceanografico. Daar heb ik heel erg zin in, want het moet heel erg mooi zijn! Het is in ieder geval een van de grootste en belangrijkste trekpleisters van Valencia. Moet ik dus wel gezien hebben 

Liefs,

Anniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 13068

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: