Valencia: Week 7 & 8 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Valencia: Week 7 & 8 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Valencia: Week 7 & 8

Door: Anniek Schlette

Blijf op de hoogte en volg Anniek

18 December 2014 | Spanje, Valencia

Die maandag was een vrije dag en ik had me aangemeld voor een reisje naar Teruel & Albaraccín. We vertrokken al heel vroeg, de bus ging om 8 uur weg (8.30 natuurlijk Spaanse punctualiteit…) en mijn gastouders hadden al gezegd dat Teruel een van de koudste steden van Spanje is. Jippie.. Gelukkig kreeg ik van José Maria (mijn gastmoeder) een winterjas en handschoenen. De groep bestond compleet uit Erasmus studenten, zelfs onze begeleiders, verder waren we met ongeveer 40 personen. Eerst gingen we naar het dorpje Albaraccín. De busreis van ongeveer 2 uur, dus dat viel mee. Leuk was de ik nu buiten de stad ben geweest en dus de sinaasappelboomgaarden gezien heb!! Albaraccín bleek een heel klein dorpje midden in de bergen te zijn en ja het was er inderdaad ontzettend koud. We hadden daar een gids, die natuurlijk alleen in het Spaans vertelde, ik kon het wel aardig volgen gelukkig. Zij nam ons mee door het hele dorp. Het is zeker een mooi dorp om gezien te hebben. Het is heel oud dus er is veer geschiedenis te vinden. Na de rondleiding mochten we nog eventjes zelf door het stadje. Er was een meisje dat graag de muur wilde beklimmen en dat wilde ik eigenlijk ook wel dus ik ben samen met haar gegaan. De muur bleek gelukkig niet zo ver weg te zijn, wel hoog :P. Je kon helemaal naar boven klimmen en vanaf daar had je pas echt een mooi uitzicht. We realiseerden toen ook wel dat het echt een heel klein stadje is… Toen was het tijd om naar Teruel te gaan. Alleen jammer dat de buschauffeur de weg kwijtraakte en we dus iets later aankwamen dan gepland. Daardoor hadden we ook minder tijd om te lunchen helaas.. We hadden wel 30 minuten en dat is weinig in een stad die je niet kent.. Gelukkig hadden we vrij snel iets gevonden en hebben we gewoon snel een broodje gegeten. Een erg lekker broodje trouwens! Dezelfde gids begeleidde ons ook in Teruel we begonnen op Plaza Torico. Het belangrijkste plein in Teruel, letterlijk vertaald stiertje. Erg verklaarbaar, want er staan een hele grote sokkel met een beeldje van een stier erop, erg klein natuurlijk. Teruel was iets meer een echte stad en er was dus ook iets meer te zien. Mooi was de Arabische invloed die je echt overal zag. Verder kende de stad ook veel verhalen en legendes, de meest bekende la leyenda de los amantes (de legende van de geliefden). De gids liet een aantal mensen uit de groep het verhaal uitspelen, wat wel erg hilarisch was. De stad had ook een aantal mooie torens. Waarvan we er één hebben beklommen in onze ‘vrije’ tijd na de rondleiding. Vanaf daar had je alweer een heel mooi uitzicht, ditmaal over Teruel. Daarna gingen we alweer naar huis, want vanaf Teruel was de reis ietsjes langer. Tegen 10 uur was ik wel weer thuis. Na zo’n lange dag was ik dus best wel moe!

Dinsdag had ik gewoon les, maar met een andere klas. De overgrote meerderheid van mijn klas was immers de vrijdag ervoor naar huis gegaan. Alleen Maurice en ik waren nog over, dus wij werden bij de andere B1 klas geplaatst. Zij liepen één weekje achter qua stof, maar dat vond ik opzich wel fijn. Herhaling is nooit slecht. Mijn nieuwe klas is heel aardig. Rond deze tijd is de toestroom van nieuwe studenten echt heel veel minder. Iedereen gaat voor kerst weer naar huis, dus het worden er nu alleen maar minder. Van de studenten die er zijn is waarschijnlijk 75% Aziatisch. Dat geldt ook voor mijn nieuwe klas waarin 5 Japanners, 2 Chinezen en 1 Koreaan zitten. Verder 1 Braziliaan, 1 Italiaan en 1 Amerikaan. Best wel een grote klas dus. Gelukkig helpt het dat Aziatische mensen gewoon veel rustiger zijn, dus ik merkte weinig van het feit dat mijn klas nu verdubbeld is. En een nieuwe klas betekent natuurlijk ook een nieuwe lerares XD Ik geloof dat ik bijna iedereen die hier werkt gehad heb als leraar :P

De nieuwe mensen uit mijn klas zijn gelukkig heel aardig. Ik kan het goed vinden met een Japans meisje, Noriko, een Chinees meisje, Siwen, en de Amerikaanse jongen, Sam. Woensdag zijn we uit school samen wezen lunchen. Zij kenden weer andere plekken dus dat was leuk.

Zaterdag ben ik naar het Bioparc geweest. Gezellig mama’s verjaardag in de dierentuin gevierd :D Was een erg mooie dierentuin. Heel natuurlijk opgezet en met erg veel verschillende dieren. Kon er ook makkelijk 2 uur in rondlopen. Heel veel foto’s van, maar helaas kan ik ze niet meer opladen. Probleem met mijn usb om ze over te zetten. Zal ik thuis even moeten uitzoeken. Anyway, na de dierentuin ben ik naar El Corte Ingles geweest. Daar was alles in kerstsfeer en er was een kleine kerstmarkt. Meteen een leuk cadeautje voor mijn gastgezin gekocht. Heel neutraal een kaarsje met een houder (in kerststyle natuurlijk). Verder gezellig rondgelopen en van de sfeer genoten. Ook een kerstlot gekocht (moet geluk brengen op mama’s verjaardag). In Spanje hebben ze een grote kerstloterij de dag voor kerst. Het is voor veel Spanjaarden dan ook een traditie om een lot te kopen. Helaas zijn ze niet goedkoop, want één lot kost 20,- wil je een serie dan kost dat je 100,-. Tja je moet er wat voor overhebben, de hoofdprijs (el Gordo, in het Spaans) is 14 miljoen euro! Wat blijkbaar ook vele voorkomt rond Kerst in Spanje is het nabouwen van de stad Bélen, geloof dat dat onze Bethlehem is. Ook op de kerstmarkt hadden ze een ruimte waar de stad nagebouwd was. Erg mooi en indrukwekkend. In miniatuur, maar heel precies en soms zelfs met bewegende figuurtjes was een groot deel van het Bijbelse verhaal nagebouwd. Zelfs de herders en de schapen waren nagemaakt, buiten de stad bij een grot met een engel die de boodschap bracht.

Helaas hadden we thuis al de hele week internetprobleem. Eerst deed helemaal niets het. Toen deden alleen mijn computer en mobiel het niet :P Raar bleef dat ik wel verbinding had, maar niets kon doen. Het wifi symbool stond gewoon ‘aan’, maar ik kon niet op internet of whatsapp. Dat was wel even afkicken en erg lastig, omdat ik ook met de mensen hier vaak dingen afspreek over Whatsapp. Dus ja, wat doe je dan in de 21ste eeuw, terwijl je heerlijk in Spanje zit? Juist, je gaat naar de Starbucks voor wifi :P Niet het meest Spaanse wat ik hier gedaan heb natuurlijk! Wel was er wifi, lekkere warme chocolademelk en een appeltaartje, waarmee ik meteen mama’s en tante marians verjaardag heb gevierd. Wat is de toegestane tijd om bij de Starbucks te blijven voor de wifi? Geen idee, maar ik heb er ruim 2,5u doorgebracht. Mooi mijn laptop meegenomen en al die dringende zaken afgehandeld. Een van die toch daadwerkelijk dringende zaken was het plannen van mijn trip naar Barcelona! Ik wilde die stad toch nog heel graag bezoeken en vanaf Valencia is het ‘maar’ 3,5u met de trein. Helemaal niets dus. Dus met hulp van mama online een hostel geboekt en daarna treinkaartjes gehaald op het station. Yay! :D volgende week vrijdag ga ik om iets over 8 naar Barcelona!

Het internetprobleem bleef nog bestaan voor ruim een week. Gelukkig had ik dinsdag al wel weer internet op mijn laptop, maar mijn mobiel wilde maar niet verbinden.. Mijn gastouders dachten dat het aan het apparaat lag, dus dat werkte ook niet echt mee. Dinsdag ben ik ook nog met Siwen de stad in geweest. Ze had een museum gezien, maar wist niet meer waar het was of hoe het heette. Wel wilde ze het graag bezoeken. Dus ondernamen we een zoektocht naar dat ene museum. Eerst vonden we iets wat er op leek, maar wat het natuurlijk niet was. Interessant om gezien te hebben en gelukkig was het gratis :3. Uiteindelijk vonden we het toch, het bleek ontzettend in de buurt te zijn geweest en wij waren er gewoon met een enorme boog omheen gelopen.. Het bleek alleen pas open te gaan om 17.00 (i.v.m. siësta) dus zijn we eerst ergens wat gaan drinken en daarna hebben we het museum bezocht. Het was een tentoonstelling over de schilders die geïnspireerd waren door Goya een van de meeste bekende Spaanse schilders. Erg interessant, want ik heb inmiddels aardig was schilderijen van Goya gezien o.a. in Prado in Madrid hingen er een paar.

Liefs,
Anniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 759
Totaal aantal bezoekers 13031

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: