Erasmus Granada: week 1&2 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Erasmus Granada: week 1&2 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Erasmus Granada: week 1&2

Blijf op de hoogte en volg Anniek

18 Februari 2018 | Spanje, Granada

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd toch weer snel. Het voelt als gister dat ik hier aankwam, maar inmiddels ben ik al ruim twee weken in Granada! De afgelopen twee weken kon ik nog erg rustig aan doen, het voelt toch wel een beetje als vakantie.

Laat ik beginnen bij het begin. Mijn eerste week in Granada stond vooral in het teken van ontdekken en leren kennen. De perfecte manier om dat te doen hier, is door deel te nemen aan de verschillende activiteiten die de Erasmus organisaties organiseren. Deze afgelopen twee weken zijn er heel veel nieuwe studenten gearriveerd, en dat zorgde er ook voor dat er veel verschillende activiteiten werden georganiseerd. Inmiddels heb ik met verschillende tours de meest belangrijke dingen in de verschillende wijken wel gezien. Ik kan je zeggen: Granada is prachtig! Door de invloed van zowel de Islam, het Christendom als het Jodendom is het een erg diverse stad qua bouwstijlen en culturen. Elke buurt voelt dan ook als een stad op zich. Daarnaast kent Granada nogal wat hoogteverschil, dit maakt dat er veel mooie uitzichtpunten zijn, vanaf waar je de hele stad kunt zien vaak inclusief het Alhambra. Ik denk dat ik inmiddels met alle tours wel op zes verschillende miradors ben geweest, allemaal met prachtig uitzicht! Naast tours hebben de Erasmus organisaties ook veel feestjes en andere activiteiten zoals intercambios en salsa lessen. Ik ben zelf wel fan van de intercambios, omdat je daar vaak veel mensen leert kennen, en ik dan mijn Spaans kan oefenen. Het geluk wil dat ik bij mijn eerste intercambio ook meteen een Nederlands meisje leerde kennen. Minder voor het oefenen van het Spaans, maar wel heel erg leuk! Het werd nog leuker toen bleek dat zij hier ook psychologie doet, ook studeert aan de Universiteit van Utrecht, én uit Deventer komt (en op het Vlier zat). Nou hoe bijzonder is dat!

Naast het Nederlandse meisje heb ik ook veel andere mensen ontmoet. Granada blijkt een populaire bestemming voor Duitsers en Italianen, want daar stikt het hier van. Veel mensen denken ook dat ik Duits ben, en het is inmiddels twee keer voorgekomen dat een groepje Duitse mensen mij vrolijk betrekt bij hun Duitse conversatie, om er na een tijdje achter te komen dat ik het niet helemaal heb gevolgd. Ik heb voor de grap al gezegd dat ik hier twee talen kan leren: Spaans en Duits, wie weet.. Als je vaker aan activiteiten meedoet, kom je op een gegeven moment vaker dezelfde mensen tegen. Ook fijn om meer contact met mensen te krijgen! Zo ben ik al een keer echte Spaanse paella wezen eten met een Fins meisje dat ik had ontmoet bij een van de tours, en heb ik al meer mensen ontmoet die psychologie studeren.

De afgelopen, tweede, week stond al meer in het teken van de universiteit, tenminste dat had ik verwacht. Het bleek nog niet zo heel denderend, want het was vooral veel informatie verdeeld over verschillende praatjes. Op maandag hadden alle studenten een algemene bijeenkomst over de Universiteit, hoe alles werkte etc. Ik was erg blij dat ik alles prima kon volgen in het Spaans, dat gaf wel een goed gevoel voor de komende weken. De conclusie van de bijeenkomst was eigenlijk: je moet nog veel doen, maar dat kan pas als je officieel je vakken gekozen hebt. Vakken kiezen.. Tja daar kreeg je meer informatie over op donderdag. Dinsdag was er de officiële opening van het universitaire jaar door de directeur, dat was in Parque de las ciencias, een heel groot museum dat helemaal over de wetenschap ging. Heel tof, want na het praatje mocht je het gratis bezoeken. Woensdag even naar de universiteit geweest. Ik heb bijna al mijn lessen op de Campus Cartuja, wat aan de rand van de stad ligt. Gelukkig was het goed te vinden, en ook wel te bereizen. Ik doe er 30 minuten over als ik met de bus ga. De universiteit is verder niet zo interessant, het is helaas geen mooi gebouw, en de campus is eigenlijk vooral een verzameling van verschillende faculteiten. Donderdag had ik daar een praatje van mijn faculteit. Meteen een afspraak gekregen om me in te schrijven voor vakken, dat is morgenmiddag. En nog een Nederlandse jongen ontmoet, die dus ook psychologie studeert. Verder heb ik bij mijn studie al wel een groepje mensen, dus dat is erg fijn! Na het praatje zijn we samen gaan eten in de comedores van de universiteit. Dat is een service van de universiteit, alle studenten kunnen tussen 13.30 en 16.00 (Spaanse eet tijden) een gehele maaltijd eten op de campus, voor slechts 3,50. Het deed mij heel erg aan Amerika denken (in films en series..). Een vast menu, lange rij met mensen en dienbladen en je krijgt 3 gangen aangereikt. Culture shock: elke dag is het drankje bij het eten een glas rode wijn. Ik geloof niet dat dat in Nederland zou kunnen.., dan besef je weer wat meer dat wijn (en alcohol in het algemeen) hier gewoon meer bij het dagelijkse ritme hoort.

Vrijdag had ik een niveautoets voor de Spaanse taalschool hier. Ik mag als vak aan de universiteit (dus voor ect) een spaanse taalcursus volgen. Inmiddels heb ik wel ontdekt dat mijn Spaans best oké is, genoeg in ieder geval om het hier te redden, misschien zelf wel op de universiteit. Desalniettemin, lijkt het me heel tof om straks vloeiend te zijn in Spaans, vandaar dus de keuze om toch ook een taalcursus te doen. De niveau toets was helaas erg moeilijk, en lang. Alle onderdelen kwamen voorbij, schrijven/lezen/luisteren/grammatica, en het duurde bij elkaar 4 uur. Komende week krijg ik te horen in welk niveau ze me willen plaatsen dus ik ben heel benieuwd.. Vandaag (zondag) had ik een tweede reisje. Dit keer naar Ronda. Wat was dat fantastisch. Ik ben net twee uurtjes terug terwijl ik dit schrijf, maar Ronda was een prachtige stad. Heel authentiek, en met als hoogtepunt een oude burg die je helemaal vanaf beneden kon zien! Voor een impressie verwijs ik jullie graag door naar de foto’s! Elke stad is hier trouwens heel heuvelachtig, mijn benen hebben vandaag dus weer een hele workout gehad.

Ohja en het beste van de afgelopen dagen.. Na dagen kou is het nu intens lekker weer! Afgelopen week was het al twee dagen 20 graden (en het is pas februari!), en tot nu toe is er elke dag volop zon. Het koelt nog wel snel af ‘s avonds, maar ik was erg positief verrast na zulke koude dagen in het begin.

Morgen begint de universiteit echt. Ik heb mijn eerste les om 11u, en dan ga ik ‘s middags naar de international office om me officieel in te schrijven! Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt :)

Liefs, Anniek

Voor foto’s zie de link: https://photos.app.goo.gl/dWFhGPq3O3mzAvy62
De professionele foto's van Ronda volgen nog! Bij elke reis/tour zorgen de organisaties voor foto's, die zijn vaak erg tof (zie foto's met logo)! Maar komen pas later online :)

  • 19 Februari 2018 - 16:00

    Chris:

    Jeetje je bent er gewoon al twee weken! De tijd gaat inderdaad snel zeg.
    Wel super leuk om te horen dat je het naar je zin hebt en al zoveel tours hebt gedaan. Volgens mij heb je echt al heel veel van de stad kunnen zie, het klinkt in ieder geval alsof het heel mooi is.
    En oh myyyy dat glas rode wijn hahaha, zelfs in Ierland hadden ze geen guinness bij de lunch!

    Veel succes met je start van de uni deze week!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 13079

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: