Erasmus Granada: Week 3 & 4 - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Erasmus Granada: Week 3 & 4 - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Erasmus Granada: Week 3 & 4

Blijf op de hoogte en volg Anniek

06 Maart 2018 | Gibraltar, Gibraltar

Lieve allemaal,

We zijn weer twee weken verder, dus tijd voor een nieuw blog! Langzaam krijg ik hier een beetje een ritme, vooral ook omdat mijn lessen aan de universiteit inmiddels volop begonnen zijn. Ik doe hier vier vakken, wat wel even wennen is als je het vergelijkt met de twee vakken die ik tegelijkertijd in Utrecht deed, maar de vakken hebben niet meer dan 3 á 4 uur aan lessen, dus qua rooster is het wel te doen. En gelukkig heb ik op donderdag een vrije dag! Dus dat is extra prettig.

Voor de taaltest die ik moest doen, kreeg ik de gehoopte uitslag, B2.1! Helaas bleken die lestijden precies gelijk te zijn met mijn uni vakken, dus heb ik er uiteindelijk voor gekozen om niet mijn hele rooster om te gooien, maar om de taallessen niet te doen en een extra uni vak te volgen. Ondanks de initiële teleurstelling ben ik wel tevreden met mijn rooster nu, en denk ik dat ik ook in de lessen veel Spaans (vooral woordenschat) ga leren. De Spaanse universiteit is nog wel een hele beleving op zich. Elke faculteit heeft een eigen gebouw ergens in Granada, ik volg nu twee psychologie vakken en twee sociologie vakken, dus ik moet ook naar twee verschillende faculteiten. Helaas bevinden die zich op twee erg verschillende plekken. Psychologie is in Cartuja, en Sociologie bevindt zich meer in het centrum. Mijn rooster is nu ongeveer zo dat ik ma ™ woe in de ochtend lessen heb in Cartuja en op ma, woe en vrij in de middag (Spaanse middag 16-20) in de binnenstad. Best een mooie verdeling gelukkig! Verder heerst er in alle lessen een vrij informele sfeer. De colleges zijn naar mijn idee vrij kleine groepen, bij psychologie zo 40/50 studenten, bij sociologie zelfs minder (30 ofzo). Daarbij is er constant interactie tussen de studenten en de docent, de docent vraagt heel veel en er zijn altijd wel een aantal studenten die daar op reageren. Daar kunnen wij in Utrecht nog wel wat van leren, ik herinner me alleen maar pijnlijke stiltes als een docent iets vraagt in een hoorcollege. Desalniettemin, vind ik deze manier ook niet alles, naar mijn idee vertraagt het de les heel erg, omdat iedereen graag zijn mening wil geven, en de lessen zijn maar zo 1 á 2 uur maximaal. Daarnaast spreken de meeste Spaanse studenten supersnel en met een leuk accent (vaak komen ze uit andere delen van Spanje), dus vaak kan ik hen helemaal niet volgen.

De eerste week was dus heel erg zoeken en wennen, waar moet ik zijn? Hoe laat? Wat moet ik doen? Ik was gewend van Utrecht dat alles mooi in één handleiding staat, en dat je meteen begint. Ik had kunnen weten dat Spanje anders is.. Alles begon vrij rustig en je kunt eigenlijk niets vinden. Na twee weken is het me nu pas duidelijk wat ik precies moet lezen/studeren. Bij sociologie ga je helemaal terug in de tijd, want die docenten gebruiken het online platform niet. Het was een grote verrassing voor mij, toen me verteld werd dat ik even naar de kopieerruimte moest, om daar op een bord de nummers te zoeken die de docenten hadden opgegeven als literatuur. Vervolgens vraag je die nummers aan de kopieermeneer, en betaal je voor die blaadjes. En dat is dan je literatuur voor die week.

Afgezien van al deze intrigerende ervaringen, kan ik de lessen goed volgen. Ik snap wat er gezegd wordt, en kan er ook aantekeningen van maken (in het spaans!). Het niveau van de lessen is niet erg hoog, maar dat maakt wel dat ik alles kan volgen. Echter, als het om kleine details gaat, dan mis ik nog wel eens wat (bijv. In detail wat de opdracht is die ik moet maken). Gelukkig is alles vrij informeel, dus je kunt de docenten altijd mailen, en ze hebben tutorials, een soort inloopuren waarin je vragen kan stellen. Ik ben daar nu nog niet heen geweest, maar ik weet zeker dat ze van pas gaan komen!

Deze week moest ik ook echt beginnen met studeren. Ik had al twee opdrachten voor vandaag, en ik heb gemerkt dat die nog veel tijd vragen omdat het lastig is om het in goed Spaans op te schrijven. Daarnaast moet ik ook al wat dingetjes lezen, en heb ik vandaag mijn eerste presentatie op gekregen (help :o). Na zoveel weken vakantie is het weer even wennen om echt wat te moeten doen haha.

Naast de uni en studeren blijft er natuurlijk ook tijd voor heel veel leuke dingen. Zo ben ik in de afgelopen weken naar Córdoba en Gibraltar geweest. Vooral Córdoba vond ik erg mooi, je ziet daar de islamitische invloed nog meer dan in Granada, en we hadden geweldig weer. Gibraltar daarentegen viel helaas letterlijk in het water, het regende de hele dag heel erg hard. Helaas was alles in Gibraltar buiten, er is namelijk een hele grote berg met loslopende apen en prachtig uitzicht, dus eigenlijk is vooral die klimtocht de grootste attractie. We hebben dat dus ook gedaan, maar het was lang niet zo mooi en leuk, als dat het was geweest met mooi weer. Daarbij was ik binnen één uur helemaal doorweekt, dus ik was blij toen we weer terug in Granada waren (Ook vond ik de apen enger dan ik had gedacht van te voren..).

Verder ben ik naar de bios geweest, en hebben we een vaste tapas avond op maandagavond. Ook ben ik een paar keren koffie/thee wezen drinken, of gingen we churros eten. Afgelopen week ben ik misschien wel in een van de leukste bars van Granada geweest, een spelletjes bar! Je bestelt een drankje, krijgt iets lekkers en kan uit een enorme kast met heel veel verschillende spelletjes iets pakken om met je gezelschap te spelen. Superleuk, en een geweldige manier om heel veel nieuwe spelletjes te leren (ik heb al 4 nieuwe spelletjes geleerd). Een van mijn vrienden hier is een expert en grote spelletjesfanaat, dus dat is handig.

Afgelopen week was het weer hier echt verschrikkelijk, het heeft bijna alleen maar geregend, met af en toe zelfs onweer. De komende week zal dit weer helaas nog aanhouden, dus ik hoop dat er volgende week misschien een zonnetje zal zijn. In ieder geval heb ik wel iets leuks op de planning staan, want a.s. Vrijdag ga ik een weekend naar Marokko! We vertrekken om 4u ‘s nachts, dus het zal wel een hele reis worden, maar ik ben heel erg benieuwd.

Heeft iedereen in Nederland de kou overleefd? Een extra rondje voor mij geschaatst? Stiekem vond ik het wel heel jammer dat ik het natuurijs gemist heb!

Liefs,

Anniek

Voor foto’s zie de link: https://photos.app.goo.gl/dWFhGPq3O3mzAvy62







  • 06 Maart 2018 - 17:09

    Chris:

    Wauw, super mooie foto's zeg! Ziet er echt indrukwekkend uit.
    Vooral die apen foto's hahahaha, echt te mooi :')
    Ben benieuwd naar hoe Marokko is, lijkt me echt een heel gaaf en mooi land, dus ben jaloers!
    En dat spelletjescafé, echt wat voor jou haha.

    Kortom, het klinkt alsof je het heel leuk hebt (en veel Spaans aan het leren bent), leuk om te lezen :)

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 935
Totaal aantal bezoekers 13081

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: