Erasmus Granada: Week 7, 8 & 9 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Erasmus Granada: Week 7, 8 & 9 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Erasmus Granada: Week 7, 8 & 9

Blijf op de hoogte en volg Anniek

08 April 2018 | Spanje, Granada

Lieve allemaal,

Er zijn weer drie weken voorbij, waaronder Semana Santa. Na zo’n weekje vrij kwam het hele vakantiegevoel weer terug. Semana Santa was dit jaar van 25 maart tot 2 april. De gehele week waren er meerdere processies verspreid door de stad, een heel spektakel waar mensen van over de hele wereld naar toe komen. Heel bijzonder dus om in mijn ‘eigen’ stad mee te maken! Op Palmzondag zijn we al naar de eerste processie geweest. Tijdens een processie loopt een hele stoet een bepaalde route door de stad, elke processie bestond eigenlijk uit de volgende onderdelen: mensen in traditionele kleding (zoals de KKK outfit, hoge puntmuts, en een lang gewaad, ook al heeft het niets met elkaar te maken), vrouwen in traditionele kleding (zie foto), een orkest, en meestal 2 á 3 grote beelden. Deze grote beelden werden gedragen door ongeveer 24 mannen, hen zag je niet (alleen hun voeten). De beelden waren elke keer een gebeurtenis uit de bijbel (laatste avondmaal, jezus aan het kruis etc.) of een ode aan Maria. Ze waren heel erg groot, en eigenlijk het hoogtepunt van elke processie. Ik heb gehoord dat het een hele eer is al je zo’n beeld mag dragen, maar dat het ongelofelijk zwaar is. Daarnaast duurde het soms wel een half uur voordat ze het beeld door een klein straatje, en door de nauwe bochten kregen. Ook droegen de mannen kniebeschermers, omdat het soms nodig was om het beeld op de knieën te dragen. Al met al, wordt het meelopen in zo’n processie ook wel gezien als een eerbetoon aan Jezus zijn lijdensweg, en als boete doen voor gemaakte zonden. De processies waren de hele week door (in totaal 34), en ik heb er zeker 6 gezien. De indrukwekkendste was ‘El Silencio’, deze processie begon om 12u ‘s nachts, en werd helemaal in stilte gelopen. Bij deze parade was het ook erg druk, desondanks was het toch wel stil toen de processie langs kwam. Door de drukte was het alleen wel onmogelijk voor mij om thuis te komen, pas om 3u kon ik Gran Via oversteken.

Tijdens Semana Santa waren veel van mijn vrienden weg, zodoende heb ik dus weer wat nieuwe vrienden gemaakt. Verder Granada beter leren kennen door twee free walking tours te doen, daarin vertelden ze erg veel informatie over de geschiedenis van Granada. De rest van de week bestond uit brunchen, koffie drinken, tapas eten, zonsondergang kijken, en naar het strand. Echt vakantie dus! Het was de hele week erg lekker weer, met als hoogtepunt brunchen op het strand op eerste paasdag met 27 graden. Na Semana Santa moest ik weer even in het uni ritme komen. Langzaam aan komen verschillende opdrachten steeds dichterbij, dus ik ga vooral komende week extra tijd besteden aan studeren.

Afgelopen week ben ik ook een aantal keer uit geweest. Ik woon eigenlijk vrij centraal voor alle pubs, cafés en clubs. Hier op woensdagavond is er gratis toegang tot Mae West als je lid bent van EMYCET (tot 1.30), dus daar gingen we heen, we waren mooi op tijd binnen, wel om 1.29. Die tijd is namelijk voor Spanje erg vroeg, meestal wordt het pas echt druk rond 2.30. Voor het uitgaan wordt er vaak bij iemand thuis een ‘botellón’ georganiseerd. Officieel is een botellón een heel groot straatfeest waarbij iedereen op straat (in)drinkt, dit fenomeen zul je vooral veel zien in de zomer. Helaas is het sinds een aantal jaren verboden om in Granada op straat alcohol te drinken, vandaar dat de botellóns daarom binnen zijn, eigenlijk is het vrijwel hetzelfde als wat we in Nederland indrinken noemen. Mae west zelfs was erg indrukwekkend, vrij groot, maar ook vooral heel erg druk.

Vandaag stond er weer een reisje op de planning, dit keer naar Alpujarra. Alpujarra is een gebied in de bergen bij Granada, waar meerdere kleine dorpjes zijn. De regio is heel bekend voor verschillende producten waaronder ham, honing, tapijten en chocola. We hebben in totaal vier verschillende dorpjes bezocht, waaronder het hoogste bewoonde dorp van Spanje. We hadden erg geluk met het weer, want er scheen zonnetje waardoor het vrij aangenaam rondwandelen was. Om de plaatsjes te bezoeken, moet je vrij hoog de bergen in, maar daardoor ben je ook echt helemaal omringt door natuur. Heel erg de moeite waard dus!

Komende week staat er nog niet zo veel op de planning, misschien blijf ik dit weekend maar eens in Granada om wat voor de uni te doen. Daarnaast zijn de weersvoorspellingen voor de komende dagen weer heel wisselvallig, dus ik hoop dat het meevalt met de regen!

Liefs,

Anniek