Eerste (School)dag - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu Eerste (School)dag - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anniek Schlette - WaarBenJij.nu

Eerste (School)dag

Door: Anniek Schlette

Blijf op de hoogte en volg Anniek

01 September 2014 | Spanje, Salamanca

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik al één dag in Spanje!! De hele lange reis van gisteren lijkt al heel ver weg.. Na de 2 uur die ik dus moest wachten, kwam inderdaad de bus aan. Dat was nog wel even een paniekmomentje, omdat de buschauffeur bleef zeggen (in het Spaans natuurlijk..) dat ik niet mee mocht... Na veel gebrekkig Engels bracht hij mij naar de (goede) Avanzabus zo’n 2 meter verderop oeps.. Tja ik had die 2e bus natuurlijk nog niet gezien. Erg verwarrend 2 dezelfde bussen met dezelfde bestemming op dezelfde tijd! Toen ik eenmaal in de bus zat was alles verder heel simpel eigenlijk. De reis verliep rustig, het was een koele bus (zelf een beetje koud) en er waren van die wegzak stoelen, dus iedereen lag eigenlijk een beetje te slapen of suffen, want echt geslapen heb ik zelf niet. Na 2uur kwamen we aan op een grote parkeerplaats voor bussen, in Salamanca dus :) Ik heb nog steeds geen idee waar dat is geweest, maar je hoefde alleen een roltrap op en toen kwam je bij een grote straat waar dus ook veel taxi's stonden. Die bracht mij voor 9,- inclusief koffer (dat was wel 0,50 extra...) naar mijn gastgezin.

Het gastgezin is iets anders dan verwacht. In totaal zitten hier nu 6 studenten.. En het is in mijn ogen dus meer een Residencia. Er is een kantine waar op bepaalde tijden eten wordt geserveerd, die Celia klaar maakt. Tussen 8-9 ontbijt, 14-15 lunch en 21-21.30 diner. Celia spreekt een klein beetje Engels gelukkig. Verder bleek al gauw dat vrijwel geen enkele Spanjaard dat namelijk spreekt. Verder is het een lange gang, met allemaal deuren waarachter dus slaapkamers zitten, 2 badkamers en nog een losse wc. De keuken is verder verboden terrein heb ik begrepen. Voor de rest is er eigenlijk weinig te bekennen en ik vermoed dan ook dat Celia en haar gezin in een ander deel van het huis wonen.

Na de lange reis kreeg ik meteen een fles water aangereikt.. want zo blijkt nu iedereen drinkt hier 24/7 water! Celia probeerde me dingetjes uit te leggen wat helaas niet zo makkelijk ging, maar met veel handen en voeten kwamen we er ook. De dag dat ik aankwam heb ik diner gehad, maar het is gebruikelijker om te lunchen hier. Lunch is blijkbaar uitgebreider namelijk. Bij aankomst heb ik meteen 2 andere studenten ontmoet. Inmiddels heb ik nu iedereen gezien. Ze zijn allemaal wel een beetje ouder, maar op zich is dat niet erg. Jacob, een Turkse man van ergens in de 40 schat ik, die helaas geen Engels sprak, maar alleen Italiaans, Spaans en Turks bood aan om mij rond te leiden door Salamanca direct na mijn aankomst. Dus ik sleepte meteen mijn ‘hoe en wat in het Spaans’ mee. Hij liet me meteen even zien hoe ik bij school moest komen, wat wel heel fijn was. Verder heb ik toen al veel van Salamanca gezien en ik werd meteen in het diepe gegooid qua taal. Hij sprak namelijk gewoon Spaans tegen mij en mijn vocabulaire bestond vooral uit Sí (ja) en Vale (akkoord/oké). Terwijl hij alles onderweg aanwees en ze benoemde. Verder pakte hij mijn Spaanse woordenboekje om daar dingen in op te zoeken om het gesprek gaande te houden, dat was een hele uitdaging! Maar de moeite die hij deed was erg aardig 

Daarna was ik eigenlijk heel moe, maar het eten kwam pas om 21.30 dus ik moest nog even wachten. Er was toen inmiddels een andere studente gearriveerd en hoera hoera zij sprak Engels en nog goed ook! Ik kon dus gezellig met Amanda eten ’s avonds. Zij was iets na mij aangekomen vanuit Frankrijk. Al komt ze uit Brazilië. Het was voor haar een tour door Europa. Heel leuk is ook dat ze vandaag ook haar eerste schooldag had bij Enforex en dat ze 1 maand blijft.

Vanochtend moesten wij dus om 8.30 op school zijn. Waar we met een groep van 8 een test moesten doen voor ons niveau in Spaans… hahahaha daar snapte ik dus geen woord van. Dus ik heb maar wat omcirkeld. Toen kwam er iets later een meisje van mijn leeftijd nog binnenlopen. En de coördinator begon in het Spaans tegen haar te praten, waar zij dus helemaal niets van snapte. Ze zag toen ook dat ik al klaar was met de test en toen ze had nagekeken tot 20 had ze het wel gezien geloof ik :P Ik en het Duitse, zo bleek later, meisje werden er meteen uitgehaald. Ze stelde ons even in het Engels gerust en bracht ons meteen naar een klas. Zijn waren dus al begonnen, dus we werden meteen in een les gegooid. De les is overigens helemaal in het Spaans (had ik kunnen weten..) wat veel concentratie vraagt. Mijn klas bestaat uit 6 mensen. 2 Duitse meisjes (18&??), 1 italiaans meisje (10), 1 Chinese jongen en een Nederlands meisje (17). Wel een leuke groep volgens mij. In ieder geval spraken zij allemaal Engels dus dat was fijn en ik kon zelfs in het Nederlands vragen wat er allemaal werd gevraagd, al riep de docent dan wel meteen dat het een Spaanse les was! De les zelf ging over lidwoorden, jouw straat (En mi calle hay…. / In mijn straat is) en over het huis. Alles werd uitgelegd met gebaren en tekeningen. Zo vertelde hij dat ¡Bievenidos a la república de mi casa! Werd gebruikt in reclames van de Spaanse Ikea. Ik had dus van 9.00 tot 10.50 les van een docent dat was vooral grammatica, daarna was er 20 minuten pauze gevolgd door les van 11.10-13.00 gegeven door een andere docent dat was volgens mij meer een toepassingles met veel oefeningen. We kregen bijvoorbeeld een blad met ratten die overal verstopt waren waarop je moest opschrijven waar de rat zat (achter de kast, in de beker etc.) Wel meteen al een berg huiswerk op gekregen, wat ik nu dus eigenlijk zou moeten maken (doe ik zo meteen wel :P) Ook bleek dat deze klas al 2 hoofdstukken gehad had, dus ik moet er nog 2 zelf inhalen. Wel heb ik van het Nederlandse meisje de aantekeningen gekregen dat scheelt weer!

Ik heb me ook nog samen met Amanda aangemeld voor een rondleiding om 17.00. Onder druk (grapje :P) van een Duits meisje uit mijn klas, want ze hadden meer mensen nodig. Leek mij in ieder geval sowieso al wel leuk. Zoals jullie door hebben moet ik ook wat namen gaan leren.. Misschien dat ik ze vanzelf ga onthouden!

Liefs,

Anniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anniek

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 13077

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 Juli 2018

Erasmus Granada

31 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Spanje

Landen bezocht: